Δημοτικό Σχολείο «Αγιος Ιωσήφ» Βόλου – Εστία Φιλαναγνωσίας
Στην πόλη μας υπάρχει ένα Δημοτικό Σχολείο με μακραίωνη ιστορία που εκτός από τις αξίες που προωθεί και τις γνώσεις που προσφέρει, προτεραιότητά του αποτελεί η καλλιέργεια φιλαναγνωσίας. Η Διεύθυνση και οι εκπαιδευτικοί πιστεύουν ακράδαντα στην αξία της διευρυμένης μάθησης και θεωρούν ότι η λογοτεχνία αποτελεί ένα πραγματικό εργαλείο στα χέρια του εκπαιδευτικού. Στο πλαίσιο της παραπάνω προσπάθειας, οι εκπαιδευτικοί έχουν εντάξει στην καθημερινή τους διδασκαλία την ανάγνωση βιβλίων παιδικής λογοτεχνίας, τις αναγνωστικές εμψυχώσεις, τα βιβλιοπαιχνίδια, τις αφηγήσεις, τις συναντήσεις με λογοτέχνες και γενικά τη συστηματική ενασχόληση με το διάβασμα, τα βιβλία, τους συγγραφείς, τους εικονογράφους.
Πιο συγκεκριμένα, οι μικροί μαθητές της Α΄ τάξης με τη δασκάλα τους και συγγραφέα κ. Έλενα Νταβλαμάνου ξεκίνησαν φέτος το ταξίδι στον κόσμο των βιβλίων με την ανάγνωση των βιβλίων «Το αγόρι από τον κόσμο των χρωμάτων»(εκδ. Ήρα), των Έ. Νταβλαμάνου & Α. Ελευθερούλη, με στόχο την ανίχνευση των ταλέντων των παιδιών και την αναφορά στο θέμα της ενδοοικογενειακής βίας, μέσα από δράσεις, ζωγραφική, κατασκευές και μουσική. Επίσης, ασχολήθηκαν με το βιβλίο «Μπορώ και χωρίς αυτά» (εκδ. Μίνωας), της Έ. Νταβλαμάνου και μίλησαν για την αξία της ανιδιοτελούς φιλίας, της προσφοράς καθώς και για τις έννοιες της πλεονεξίας και της οικονομικής κρίσης, μέσα από τις περιπέτειες των ηρώων του βιβλίου. Το βιβλίο «Η μάγισσα Γύρισα μαγείρισσα» (εκδ. Γράφημα),της Χ. Πρωτοψάλτου έδωσε στα παιδιά το έναυσμα να φτιάξουν τα δικά τους μαγικά «φίλτρα» κατεβαίνοντας στην κουζίνα του σχολείου, όπου οι μυρωδιές και οι γεύσεις «μάγεψαν» τους συμμαθητές και τους δασκάλους τους. Με το βιβλίο «Λέξη σαν μύγα»(εκδ. Μίνωας) της Ι. Μπαμπέτα, τα παιδιά έμαθαν τη δύναμη της ευγένειας και του σεβασμού στους άλλους ανθρώπους. Τέλος, η Α΄ τάξη ολοκλήρωσε το πρόγραμμα φιλαναγνωσίας με τη θεατρική μεταφορά του βιβλίου «Ένας παρεξηγημένος φίλος» (εκδ. Μίνωας), της εκπαιδευτικού, ενός βιβλίου για τα στερεότυπα, τις φοβίες και την αξία και προσφορά του επαγγέλματος του αστυνομικού. Οι μικροί μαθητές έκλεψαν την παράσταση και καταχειροκροτήθηκαν από μικρούς και μεγάλους παρουσία του τ. Αστυνομικού Διευθυντή κ. Β. Καραΐσκου. Αποτέλεσαν μάλιστα την αφορμή για να επεξεργαστούν το ίδιο βιβλίο οι συμμαθητές της Β΄τάξης με τη δασκάλα τους κ. Βασιλική Λειβαδάρου.
Οι μαθητές της Β΄ τάξης ξεκίνησαν την εξερεύνηση στον κόσμο της λογοτεχνίας με το βιβλίο «Φουμ, φουμ, φουμ!» (εκδ. Πατάκη), του Α. Παπαθεοδούλου. Προσέγγισαν το βιβλίο και έπειτα από εκτενή συζήτηση για τα μηνύματα και τις αλληγορίες που προσφέρει, αποτύπωσαν στο μπλοκ ζωγραφικής τους τούς ήρωες του βιβλίου και τις περιπέτειές τους. Επιπλέον, στην τάξη δουλεύτηκε και το βιβλίο «Ο Εγωιστής γίγαντας» του Όσκαρ Ουάιλντ με σκοπό να δραματοποιηθεί και να το παρουσιάσουν στους συμμαθητές τους. Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι οι μικροί μαθητές και μαθήτριες στο τέλος κάθε εβδομάδας δανείζονταν λογοτεχνικά βιβλία από τη δανειστική βιβλιοθήκη της τάξης τους.
Η Γ΄τάξη με την εκπαιδευτικό κ. Α. Οββαδία, προσέγγισε τα λογοτεχνικά βιβλία: «Ο γάτος που έμαθε έναν γλάρο να πετάει» του Σεπουέλδο Λ. (εκδ. Όπερα), «Ο εγωιστής γίγαντας» του Ό. Ουάιλντ (εκδ. Μίνωας), «Έτσι είναι οι φίλοι», της Π. Κουτσοδημητροπούλου (εκδ. Ελληνοεκδοτική). Τα παραπάνω βιβλία δουλεύτηκαν διαθεματικά, συνδυάζοντας την ανάγνωση με την τέχνη, την ευαισθητοποίηση απέναντι στο περιβάλλον και τις ανθρώπινες σχέσεις. Έπειτα, οι μαθητές/τριες ασχολήθηκαν με το βιβλίο «Το αστεράκι μου», της Z. Γεροστάθη (εκδ. iwrite), για το οποίο τους μίλησε η ίδια η συγγραφέας, βοηθώντας τους να κατανοήσουν τι είναι το Ολοκαύτωμα. Τα παιδιά δραματοποίησαν το βιβλίο και το παρουσίασαν στο Μεταξουργείο, σε μια εκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα Ολοκαυτώματος. Επιπλέον, το βιβλίο του Ε. Τριβιζά «Ο Άι -Βασίλης στη φυλακή με τους 83 αρουραίους», (εκδ. Μεταίχμιο), μεταφέρθηκε σε χριστουγεννιάτικη θεατρική παράσταση από τους μαθητές υπό την καθοδήγηση της δασκάλας.
Η Δ΄ τάξη με τις εκπαιδευτικούς κ. Έ. Χατζηδημητρίου και κ. Β. Ποδιά, ασχολήθηκε με μεγάλο ζήλο με την ανάγνωση, μελέτη και επεξεργασία βιβλίων ποικίλης ύλης. Αρχικά δόθηκε η ευκαιρία στους μαθητές και τις μαθήτριες να διαβάσουν βιβλία σχετικά με τη γιορτή της 28ης Οκτωβρίου. Έτσι λοιπόν μελέτησαν τα βιβλία: «Στον καιρό της σοκολάτας» της Λ. Πέτροβιτς – Ανδρουτσοπούλου (εκδ. Πατάκη), «Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου» της Α. Ζέη (εκδ. Μεταίχμιο), «Οι βαλίτσες του Άουσβιτς», της Ντ. Παλούμπο (εκδ. Κέδρος) και «Τα γκρίζα χρόνια» της Α. Δεϊμέζη – Καλιότσου (εκδ. Πατάκη).
Με αφορμή το πρόγραμμα Σχολικών Δραστηριοτήτων για το νερό, οι μαθητές/τριες διάβασαν το βιβλίο «Η λίμνη Κάρλα φοράει τα καλά της», της Α. Θάνου από τις εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα. Είχαν την τιμή να έρθουν σε επαφή με τη συγγραφέα και να κάνουν σχετικές βιωματικές δραστηριότητες. Μέσω του ίδιου προγράμματος ανακάλυψαν «κρυμμένους θησαυρούς» στη δανειστική βιβλιοθήκη μέσω παιχνιδιού. Το βιβλίο της Ε. Λαμπράκη «Με λένε Μουτζούρη»(εκδ. Διάπλους) τους ταξίδεψε στα μονοπάτια του μαγευτικού Πηλίου παρέα με το θρυλικό τρενάκι κι εκείνα με τη σειρά τους, ταξίδεψαν γονείς και φίλους στην όμορφη ιστορία, στον Πολυχώρο Public.
Το μάθημα της ιστορίας υπήρξε μία ακόμη αφορμή ώστε τα παιδιά να γνωρίσουν το συγγραφέα Δ. Λεϊμονή και το βιβλίο του «Το 17ο κιβώτιο» από τις εκδόσεις Πατάκη. Δραματοποίησαν σκηνές του βιβλίου και έδωσαν ζωή στις Καρυάτιδες, ζητώντας να επιστραφούν τα γλυπτά του Παρθενώνα στην Ελλάδα. Η σειρά βιβλίων των Κ. Σέρβη και Θ. Πέτρου «Στη Μάχη του Μαραθώνα», «Στη μάχη των Θερμοπυλών» και «Στη Σαλαμίνα και στις Πλαταιές» από τις εκδόσεις Πατάκη, ήταν τα επόμενα τρία αναγνώσματα των μαθητών και των μαθητριών που εντυπωσιάστηκαν με την ιδέα ότι μπορούν μέσα από ένα κόμικ να εμπλουτίσουν τις ιστορικές τους γνώσεις και στη συνέχεια να δημιουργήσουν κι εκείνα τα δικά τους κόμικ.
Η συνέχεια της σχολικής χρονιάς βρήκε τους μαθητές να συνεχίζουν τη σχολική τους καθημερινότητα με σύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία, γεγονός όμως που δεν τους πτόησε και η αναγνωστική ζέση συνεχίστηκε με δύο επιπλέον βιβλία. Το «Όταν το σύμπαν συνομωτεί», της Λ. Σωτηροπούλου (εκδ. Μεταίχμιο) και το «HumanNet», της Κ. Ζωντανού (εκδ. Μεταίχμιο), ήταν τα επόμενα βιβλία που μελέτησαν με θέμα την αυτοπεποίθηση, τον εκφοβισμό και την αποδοχή της διαφορετικότητας. Τα παιδιά απάντησαν σε ερωτήσεις, έκαναν δραστηριότητες και πήραν μέρος σε έναν άτυπο διαγωνισμό ζωγραφικής, που ο κάθε ένας διοργάνωσε στο σπίτι του με την οικογένειά του.
Η Ε΄τάξη του Σχολείου, με τις δασκάλες τους κ. Τάνια Γκόγκα και κ. Ριέλα Γκαβανίδου, στο πλαίσιο του Προγράμματος Σχολικών Δραστηριοτήτων «Το παιδί, η πόλη, το μνημείο» διάβασαν το βιβλίο της Ε. Σαραντίτη «Ο κήπος με τα αγάλματα»(εκδ. Καστανιώτη)πάνω στο οποίο δούλεψαν αξιοποιώντας την προβολή κάποιων επεισοδίων από την ομώνυμη τηλεοπτική σειρά. Επίσης σε συνεργασία με το Στέκι Παιδιού του Δήμου Βόλου και την υπεύθυνο κ. Β. Τσιμά στο ίδιο πλαίσιο παρακολούθησαν πρόγραμμα στηριγμένο στο βιβλίο του Χ. Μπουλώτη «Το άγαλμα που κρύωνε» (εκδ. Πατάκη). Μίλησαν για την αξία των μνημείων στην ιστορία ενός τόπου, το επάγγελμα του αρχαιολόγου και του συντηρητή και εκφράστηκαν εικαστικά με ζωγραφική και γλυπτική.
Με αφορμή την παράσταση του ΔΗΠΕΘΕ Βόλου «Η Ιστορία ενός γάτου που έμαθε σε ένα γλάρο να πετάει» του Λ. Σεπούλδεβα (εκδ. Opera), διάβασαν το ομώνυμο βιβλίο, ανέλυσαν και συζήτησαν τα μηνύματά του πάνω στο θέμα της αποδοχής της διαφορετικότητας, της μόλυνσης της φύσης, των πολλών μορφών της αγάπης.
Σε συνδυασμό με την ιστορία του Βυζαντίου ανέλυσαν το βιβλίο της Κ. Σίνου «Το ασημένιο μενταγιόν» (εκδ.Κέδρος), με το οποίο «ταξίδεψαν» στην Κωνσταντινούπολη μέσα από μια περιπέτεια με μυστήριο. Το τελευταίο βιβλίο της Ά. Ζέη «Ένα παιδί από το πουθενά» (εκδ. Μεταίχμιο), κέντρισε το ενδιαφέρον των παιδιών και με αφορμή την ιστορία του, δούλεψαν πάνω σε θέματα κοινωνικά που απασχολούν κάθε έφηβο όπως η ανάγκη «του ανήκειν», η σχολική ζωή, η φιλία, οι άστεγοι, το φαινόμενο των προσφύγων.
Οι μαθητές/τριες της Στ΄ τάξης,με τις δασκάλες τους κ. Ένη Ζήτρα και κ. Ελένη Γεροδήμου, κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς ασχολήθηκαν με τα βιβλία «Όλιβερ Τουίστ» του Κ. Ντίκενς, «Δον Κιχώτης» του Μ. Θερβάντες, «Φτου ξελύπη» της Μαριέττας Κοντού, «Το κουδούνι του τρόμου»του Ε. Τριβιζά, «Τα κοριτσάκια με τα ναυτικά» της Ελένης Δικαίου, «Το θαύμα» της R.J. Palacio και «Μεγάλοι … μικροί: Οι αγωνιστές του 1821» της Α.Δαρλάση. Έπειτα από την ανάγνωση των βιβλίων ακολούθησαν δραστηριότητες κατανόησης και παραγωγής γραπτού λόγου, καθώς και δραστηριότητες εικαστικών τεχνών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι «στολίδι του σχολείου» αποτελεί η Κεντρική Βιβλιοθήκη, με τους εκατοντάδες τίτλους που κάθε χρόνο ανανεώνονται χάρη στην ευγενική χορηγία γνωστών εκδοτικών οίκων αλλά και του Σχολείου, όπου εκεί οι φιλαναγνωστικές εμπειρίες των μαθητών αποκτούν μαγική διάσταση. Όλοι οι μαθητές δανείζονται και διαβάζουν όχι μόνο βιβλία ελληνικής λογοτεχνίας, αλλά γαλλικής και αγγλικής, τα οποία παρουσιάζουν στους συμμαθητές τους.
Στόχος όλων των δράσεων του Δημοτικού Σχολείου «Αγίου Ιωσήφ», είναι η όξυνση της κριτικής και δημιουργικής σκέψης, η αναζωογόνηση κι ο εμπλουτισμός της φαντασίας και της εφευρετικότητας, η ανάπτυξη της αισθητικής καλλιέργειας και της συναισθηματικής νοημοσύνης των μαθητών/τριών. Επιπλέον, η καλλιέργεια της γλωσσικής έκφρασης με βιωματικό τρόπο, ενισχύει την ικανότητα των μαθητών στην κατανόηση κειμένων, στην έκφραση απόψεων και ιδεών, συμβάλλοντας στην συγκρότηση μιας πολυδιάστατης και δημιουργικής προσωπικότητας. Στόχος των εκπαιδευτικών είναι να λειτουργήσουν ως εμψυχωτές, ώστε το κάθε παιδί να αναπτύξει στενή σχέση και διά βίου δεσμό με το βιβλίο.
Η Ελληνογαλλική Σχολή «Άγιος Ιωσήφ» έχοντας σταθερά ως προτεραιότητά του την ενίσχυση της φιλαναγνωσίας, και ειδικότερα στις κρίσιμες ηλικίες για την ανάπτυξη της αναγνωστικής συμπεριφοράς του παιδιού και του εφήβου, εκτός από τις γνωστές πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει τα τελευταία χρόνια, επιχειρεί μια δυναμική παρέμβαση, μοναδική μέχρι σήμερα σε κλίμακα και διάρκεια, τη δημιουργία μιας «κοινότητας αναγνωστών».
ΠΗΓΗ: taxydromos.gr